مکیدن انگشت در کودکان



تاریخ انتشار : 1400/04/04 23:56
نویسنده : دکتر سیروس جهانگیری روانپزشک تهران



مکیدن انگشت در کودکان مکیدن انگشت در میان کودکان شایع است، ولی ممکن است زمانی شما بگویید که دیگر کافی است. ما در اینجا نکاتی را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید به کودک تان کمک کنید. چرا بعضی بچه ها انگشت خود را می مکند؟
نوزادان طور طبیعی رفلکس های مکیدن دارند، این باعث می شود که انگشت های خود را در دهان بگذارند که این حالت گاهی قبل از تولد هم اتفاق می افتد. مکیدن انگشت به نوزادان و کودکان نوپا احساس آرامش و امنیت می دهد و همین باعث می شود که در بعضی از کودکان عادت مکیدن انگشت در هنگام خوابیدن یا نیاز به آرامش بوجود آید.

عادت مکیدن انگشت چه مدت طول می کشد؟


بسیاری از کودکان این عادت را در 6 یا 7 ماهگی یا نهایتا بین 2 تا 4 سالگی فراموش می کنند ولی حتی کودکی که مکیدن انگشت را رها کرده است ممکن است در زمان استرس به این عادت برگردد.

ما چه زمانی باید مداخله کنیم؟


مکیدن انگشت تا زمانی که دندان های دائمی کودک جوانه نزده، موضوع مهمی نیست. در این زمان مکیدن انگشت می تواند بر فک بالا یا رویش صاف دندان ها اثر داشته باشد. خطر مشکلات دندانی با تکرر، مدت و شدت مکیدن انگشتان ارتباط دارد. اگرچه بسیاری از متخصصین توصیه می کنند که درمان مکیدن انگشتان قبل از 3 سالگی شروع شود ولی آکادمی اطفال آمریکا مداخلات درمانی را محدود که بچه هایی می کند که مکیدن را تا 5 سالگی ادامه داده باشند.
چه کارهایی برای تشویق فرزندم برای توقف مکیدن انگشتان انجام دهم؟
در مورد مکیدن انگشتان با کودکتان صحبت کنید. در صورتیکه کودکتان تمایل به این کار داشته باشد و کمک کند، احتمال موفقیت شما بالاتر می رود. گاهی بی توجهی به مکیدن انگشت برای متوقف کردن بچه کافی است، این حالت در بچه هایی که برای از این روش برای جلب توجه استفاده می کنند، مفید است. اگر بی توجهی فایده نداشت، یکی از موارد زیر را به کار بگیرید:
از تقویت مثبت استفاده کنید. از بچه تعریف کنید و به او جایزه های کوچک مثل یک داستان اضافه موقع خواب یا یک بار پارک بردن اضافه، در صورت انجام ندادن این کار جایزه بدهید. اهداف قابل دستیابی را برای او تعریف کنید، مثلا عدم مکیدن انگشت یک ساعت قبل از خواب. روی تقویم برچسب بزنید تا روزهای عدم مکیدن انگشت را ثبت کنید.
محرک های این کار را شناسایی کنید. اگر کودک در پاسخ به استرس انگشت خود را می مکد، موضوع استرس زا را شناسایی و رفع کنید، کودک را در آغوش بگیرید و کلمات تشویقی به کار ببرید. شاید یکی از راه های آرامش دادن به کودک دادن یک عروسک یا بالش اضافی باشد.
از یاداوری های ملایم استفاده کنید. اگر کودک انگشت خود را از روی عادت و برای جلب توجه می مکد، به آرامی به او یادآوری کنید که این کار را نکند، اوقات تلخی نکنید، قضیه را بحرانی نکنید و او را مسخره نکنید.
آیا دندانپزشک می تواند کمک کند؟
اگر نگران اثر مکیدن بر روی دندان های کودک هستید با دندانپزشک مشورت کنید، برای بعضی ازکودکان صحبت با دندانپزشک و توضیحات او در مورد اثر مضر مکیدن بر روی دندان ها بشتر از صحبت پدر و مادر تاثیر گذار است.
اگر هیچ کاری اثر نداشت، چکار کنیم؟
در مورد بعضی از کودکان ترک عادت مکیدن انگشتان بسیار دشوار است. سعی کنید نگران نباشد و بدانید که فشار بیش از حد بر روی کودک برای ترک این عادت باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد و فرایند ترک عادت را به تاخیر می اندازد. در این موارد با روانپزشک خود مشورت کنید.





در دسته روانشناسی

#مکیدن انگشت در کودکان #مکیدن #مکیدن انگشت #مكيدن #علت انگشت خوردن نوزاد #انگشت خوردن کودک #انگشت خوردن کودکان



ارسال نظرات









نظرات